تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

شرایط نظام رتبه بندی معلمان تدوین می‌شود

سرانجام بعد از سه سال از اجرای فاز اول نظام رتبه‌بندی معلمان، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با وجود سختی‌های بودجه برای سال ۹۸، با حمایت رئیس جمهوری و پیگیری‌های محمدباقر نوبخت اعتبار رتبه‌بندی در لایحه گنجانده شد.
شرایط نظام رتبه بندی معلمان تدوین می‌شود
رویداد۲۴ خبری که با واکنش مثبت معلمان مواجه شد چرا که چند سالی است که زمزمه‌هایی برای سرو سامان دادن به حقوق معلمان در قالب طرح رتبه‌بندی مطرح می‌شود. طرحی که می‌خواهد تفاوت حقوق معلمان را با سایر کارمندان دولت کم کند و در سوی دیگر انگیزه‌ای باشد برای ارتقای توانمندی‌های معلمان در مدارس. با این حال اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان برای مسئولان آموزش و پرورش چندان آسان هم نبود. از اجرای فاز اول این طرح سه سال است که می‌گذرد، تا حالا آن‌ها دلایل اجرایی نشدن هرساله این نظام را کمبود اعتبار و بودجه می‌دانستند.

با این حال آن‌طور که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید برای رتبه‌بندی ۲ الزام وجود دارد، نخست آنکه رتبه‌های حرفه‌ای و امتیازات مربوط به هر رتبه را در قالب قانون از مجلس اخذ کنیم. همچنین نحوه اجرای طرح باید از سوی دولت مشخص شود که هر کدام از این موارد ممکن است در دولت و مجلس با تغییراتی همراه شوند. تا زمانی که قانون نهایی رتبه‌بندی معلمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم درباره بار مالی آن تصمیم‌گیری کنیم و هرگونه پیش‌بینی برای اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح در شرایط فعلی برآورد اولیه هست که نمی‌توان آن را قطعی دانست. در طرح رتبه‌بندی معلمان ۵ رتبه حرفه‌ای تعریف شده است که برآورد مالی برای اجرای آن صرفاً گمانه‌زنی است؛ این طرح هم‌اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و منتظر پاسخ سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه هستیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

سازو کار افزایش حقوق معلمان به تصویب نرسیده است

هنوز سازو کار‌های افزایش حقوق معلمان به تصویب نرسیده است و هنوز معلوم نیست کدام معلمان با چه ویژگی‌هایی می‌توانند از مزایای نظام رتبه‌بندی استفاده کنند. با این همه آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند این طرح فقط برای افزایش حقوق معلمان نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های معلمان مورد نظر است. موضوعی که شهرام جمالی فعال حقوق معلمان بر آن هم تأکید می‌کند: آن‌طور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند چیزی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در بودجه در نظر گرفته شده است. اگر هر ساله در بودجه برای رتبه‌بندی معلمان ردیفی قرار دهند معلمان امیدوارتر خواهند شد. همین طرح رتبه‌بندی موجب می‌شود تا معلمان برای ارتقای شغلی خود خلاقیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هنوز سازو کار مشخصی برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته نشده است، می‌گوید: ما فکر می‌کنیم طرح رتبه‌بندی برای امسال اجرایی نشود و این طرح با توجه به اینکه نیاز به مصوبه مجلس دارد اگر خیلی خوشبین باشیم اجرایش در مهر ماه سال ۹۸ خواهد بود. البته هنوز نمی‌دانیم چند درصد از معلمان شامل این طرح خواهند شد یا مانند فاز اول رتبه‌بندی که در شهریور ۹۴ انجام شد - برخی گروه‌های فرهنگیان مثل معلمان با سابقه کمتر از ۶ سال و آموزگاران پیش دبستانی و معلمان بازنشسته از دایره مشمولان رتبه‌بندی حذف شوند - بازهم میانگین افزایش حقوق معلمان از محدوده ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان فراتر نخواهد رفت.

مهدی بهلولی فعال صنفی معلمان هم درباره افزایش حقوق معلمان در نظام رتبه‌بندی می‌گوید: این افزایش حقوق یک جهش ناچیز و مقطعی در حقوق معلمان به وجود می‌آورد که البته با توجه به شرایط اقتصادی فعلی این افزایش کافی نیست. با این حال این لایحه به منظور ایجاد ساز و کار‌های لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است و باید دید که برای اجرای فاز دوم چه معیار‌هایی برای افزایش حقوق آن‌ها در نظر گرفته شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان